Deze maand hebben we niet één, maar twee Maashorst Toppers: Lars van der Wijst en Jens Timmers van Cloudpillo. Deze twee ondernemers uit Maashorst zijn afgelopen maand met hun bedrijf Cloudpillo opgenomen in de MT/Sprout Challenger50 van 2024. Deze prestigieuze lijst vertegenwoordigt de vijftig meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland.
Kunnen jullie kort iets over jezelf vertellen?
Lars: "Ik ben Lars, 22 jaar oud en opgegroeid in Odiliapeel. Binnenkort verhuis ik naar Den Bosch.Een volgende stap die goed voelt bij de groei die we zowel zakelijk als persoonlijk doormaken. Bovendien woon ik dan dichterbij kantoor. Mijn werk is een groot deel van mijn leven; ik besteed hier vrijwel al mijn tijd aan. Als ik niet werk, dan breng ik graag tijd door met vrienden. Ook dan komen gesprekken vaak terug op onze business. Ondernemen is mijn passie."
Jens: "Ik ben Jens, 23 jaar oud en woonde jarenlang in Uden, maar nu woon ik net zoals Lars (binnenkort) in Den Bosch. Wij hebben elkaar leren kennen in de vierde klas HAVO, waar we allebei bleven zitten. Die onverwachte start heeft ons gemotiveerd om groot te dromen en iets waardevols op te bouwen. Cloudpillo is meer dan werk: het voelt echt als een levensproject. Ik werk meestal vijf tot zes dagen per week, maar eigenlijk voelt het nooit als een verplichting. Ik ben constant bezig met het verbeteren van onze producten, processen en klanttevredenheid."
Hoe zijn jullie begonnen met Cloudpillo?
Lars: "Het begon eigenlijk heel onschuldig. Op de middelbare school was ik altijd al creatief bezig en daar ontstond mijn interesse in grafisch design en fotografie. Vanuit die interesse raakte ik enthousiast over het opzetten van een online bedrijf. Ik besloot samen met een medestudent een hoodie-webshop te starten. Al snel merkte ik aan mezelf dat ik meer passie had voor het marketingaspect dan voor de hoodie’s zelf.
Jens en ik verdiepten ons in het verbeteren van dagelijkse producten en kwamen uit bij de bedden- en slaapbranche. Ik worstelde zelf met nekklachten en een slechte nachtrust en ontdekte dat de meeste hoofdkussens in winkels weinig aandacht hadden voor ergonomie en persoonlijke voorkeur. Dat bracht ons op het idee voor een aanpasbaar kussen. Na maandenlang ontwikkelen en testen lanceerden we in februari 2021 Cloudpillo. Vanaf dat moment is het balletje echt gaan rollen."
Waarin voorzien jullie als Cloudpillo, en wat maakt jullie uniek?
Jens: "We begonnen met de Cloudpillo Original, een hoofdkussen dat volledig aanpasbaar is. Het biedt mensen de kans om hun kussen aan te passen aan hun persoonlijke slaapvoorkeur, wat nog niet eerder op deze manier werd aangeboden. Inmiddels hebben we ons productassortiment uitgebreid met matrassen, dekbedden en andere slaapproducten. We willen klanten een complete slaapoplossing bieden.
Wat ons onderscheidt, is niet alleen ons assortiment, maar ook onze focus op duurzaamheid. Alle materialen die we gebruiken, zoals ons foam, worden geproduceerd met een ‘no waste’-principe. Daarnaast zijn al onze verpakkingen duurzaam ontworpen. We streven ernaar om niet alleen innovatieve producten te leveren, maar ook een positieve impact te maken op het milieu."
Hoe verklaar je jullie snelle groei?
Lars: "Dat komt door een mix van innovatie, doorzettingsvermogen en een goed team. We zijn continu bezig met verbeteren. Zo besloten we in mei 2023 om onszelf als ondernemers meer in de schijnwerpers te zetten. We merkten dat klanten het waarderen om te zien wie er achter het merk staan. Dat heeft een sterke band gecreëerd en ons veel vertrouwen gegeven van de consument."
Jens: "Daarnaast luisteren we heel goed naar onze klanten. Veel van onze productverbeteringen zijn gebaseerd op directe feedback. Dat, in combinatie met het harde werk van ons team van inmiddels 32 mensen, heeft ons gebracht waar we nu staan. Tijdens piekperiodes zoals Black Friday zetten we extra krachten in. Onze internationale uitbreiding heeft ook enorm bijgedragen aan onze groei. We hebben bijvoorbeeld in Azië een eerste kantoor geopend om onze supply chain verder te versterken."
Wat is jullie rol binnen het bedrijf?
Lars: "Mijn focus ligt vooral op de marketing en het uitbreiden van ons merk. Dat betekent alles van het bedenken van nieuwe campagnes tot het innoveren van onze branding. Ik hou ervan om nieuwe ideeën te testen en te zien wat werkt. Maar ik werk ook veel aan onze internationale groei, zoals het betreden van de Britse markt."
Jens: "Mijn taken liggen meer in de operationele hoek, zoals het optimaliseren van onze productieketen en het aansturen van onze teams. Ik ben momenteel veel bezig met de Duitse markt. We hebben onlangs een Duitse collega aangenomen, wat een grote stap voorwaarts is om daar onze lokale aanwezigheid te versterken. Elke markt heeft zijn eigen uitdagingen en cultuur, en daar speel ik graag op in.."
Waar zijn jullie het meest trots op?
Lars: "Ik ben vooral trots op ons team. Het zijn stuk voor stuk mensen die geloven in onze missie en daar elke dag keihard voor werken. Dat is echt bijzonder om te zien."
Jens: "Dat wij opgenomen zijn in de MT/Sprout Challenger50 van 2024 is voor mij absoluut een hoogtepunt. Deze lijst erkent de vijftig meest innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland. Het is een enorme eer om te zien dat ons harde werk op nationaal niveau wordt gewaardeerd. Deze bedrijven laten zien hoe dingen anders, sneller en beter kunnen worden gedaan. En het is fantastisch om in dat rijtje te staan."
Wat zijn jullie doelen voor de toekomst?
Lars: "Onze prioriteit ligt bij internationale groei. Duitsland is nu een focusgebied, en het Verenigd Koninkrijk staat als volgende op de planning. Daarnaast willen we blijven innoveren in onze productcategorieën, zodat we onze klanten nog beter kunnen bedienen."
Jens: "Tegelijkertijd willen we lokaal in Nederland onze sterke positie behouden en uitbreiden in categorieën waar we nog niet de nummer één zijn. Ons grote doel is om wereldwijd een toonaangevend merk te worden, zonder onze waarden van kwaliteit en duurzaamheid te verliezen."
Wat heeft het jullie persoonlijk opgeleverd?
Jens: "Meer dan we ooit hadden verwacht. We hebben niet alleen een succesvol bedrijf opgebouwd, maar ook ongelooflijk veel geleerd over ondernemen en onszelf. Omdat we nooit echt een traditionele opleiding hebben afgerond, hebben we alles al doende geleerd. Dat heeft ons een unieke kijk op de wereld gegeven."
Welke boodschap wil je meegeven aan anderen?
Lars: "Ga ervoor. Begin klein en leer gaandeweg. Het hoeft niet meteen perfect te zijn. Zorg dat je mensen om je heen hebt die je ondersteunen en inspireren. Durf risico’s te nemen, maar wees ook niet bang om fouten te maken. Daar leer je het meest van."
Jens: "Wees ambitieus, maar vergeet niet te genieten van het proces. De weg naar succes is net zo belangrijk als de bestemming."
Maashorst Toppers bedankt!
Het afgelopen jaar hebben wij negen Maashorst Toppers in het zonnetje gezet. In ons mooie Maashorst wonen veel bijzondere mensen, dus we zouden nog járen lang met deze rubriek door kunnen gaan. Toch willen wij ons blijven vernieuwen en brengen we volgend jaar op een andere manier onze inwoners onder de aandacht. We willen alle Toppers bedanken voor hun bijdrage aan deze rubriek!